Ajamisen vaarat. Ajaminen on asia, jota ihmiset tekevät päivittäin. Kyseessä on hyvin tavallinen ja normaali toimi, mutta pienillä seikoilla on loppupeleissä hyvin merkittävä vaikutus ajokykyyn ja havainnointikykyyn. 10 seuraavaa seikkaa ovat yleisimpiä autoilua haittaavia tekijöitä ja monesti kyseiset tekijät johtavat onnettomuuksiin.
Ajamisen vaarat – varo näitä
Ajamisen vaarat. Ajamiseen liittyy useita vaaroja ja osa niistä liittyy teknisiin vikoihin. Suurin osa onnettomuuksista johtuu kuitenkin kuskin tekemistä virheistä, joko tahallisesti tai tahattomasti. Yleensä nämä virheet ovat seurausta seuraavista asioista:
1. Alkoholi ja huumeet. Alkoholi sekä huumeet vaikuttavat merkittävästi keskushermostoon. Keskushermosto säätelee kehon toimintaa. Kehoa eli käsiä ja jalkoja tarvitaan auton ohjaamiseen. Alkoholi ja huumeet vaikuttavat negatiivisesti aivojen kykyyn reagoida asioihin. Huumeita puolestaan on erilaisia, osa niistä voi vaikuttaa kuskiin piristävästi, osa taas väsyttävästi. Jotkut huumeet puolestaan vaikuttavat havainnointikykyyn siten, että kuski voi alkaa nähdä harhoja. On sanomattakin selvää, älä juo ja aja!
2. Ajaminen väsyneenä. Väsyneenä ajaminen vaikuttaa merkittävästi havainnointikykyyn, samalla tavalla kuin alkoholi ja huumeetkin. Kyseessä ei ole yhtä pitkäkestoinen vaikutus, mutta lopputulos voi olla yhtä tuhoisa. Jos kuski ei muista viimeisimpiä isoja tienristeyksiä tai esimerkiksi edellistä moottoritien ramppia tai parista edellisestä kilometristä ei ole muistikuvia, on aika pysähtyä. Rattiin nukahtaminen voi tapahtua vain sekunniksi, mutta tänä aikana voi tapahtua ohjausvirhe tai törmäys toiseen autoon.
3. Hurjastelu/ylinopeus. Teille on asetettu nopeusrajoitukset ja niitä on syytä noudattaa. Ne ovat ammattilaisten määrittelemiä kyseisille tieosuuksille ja ne on tehty soveltumaan ympäristöön sekä muuhun liikenteeseen nähden. Nopeusrajoitus ei tarkoita kuitenkaan sitä, että vauhdin tulee olla vähintään sen. Nopeus pitää sopeuttaa aina soveltuvaan ajokeliin. Jos aamulla tulee kiire, ei sitä tule paikata ylinopeudella, sillä tämä aiheuttaa vaaratilanteita. Yleensä liikenteessä muut ajavat keskimääräisellä nopeudella, ja jos joku kiihdyttelee ja ohittelee jatkuvasti autojen välissä, joutuvat ihmiset tekemään mahdollisia äkkijarrutuksia ja pahimmassa tapauksessa voi syntyä peräänajo. Tärkeintä on varata tarpeeksi aikaa liikkumiseen, jotta kiirettä hurjasteluun ei ole.
4. Keskittyminen puhelimeen ajon aikana. Teknologia on tullut osaksi jokaista päivää ja puhelin kulkee lähes jokaisen mukana yötä päivää. Myös automatkoilla. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että ajon aikana puhelinta on luvallista käyttää. Puhelimen käyttö aiheuttaa jopa viidesosan kaikista onnettomuuksista tänä päivänä. On tärkeää, että kuski keskittyy ajamiseen ja jos puhelimen käyttö on välttämätöntä, tulee kuskin pysähtyä tai pyytää apukuskia käyttämään puhelinta.
5. Kova nopeus olosuhteisiin nähden. Teiltä löytyy nopeusrajoituksia, mutta kuten jo yllä mainittua, ei ole määritelty, että nämä olisivat miniminopeuksia kyseisillä teillä. Ajonopeus tulee aina suhteuttaa olosuhteisiin nähden. Tämä tulee erityisesti kyseeseen sadekelillä, pimeällä tai sumuisella ilmalla. Myös liukkaat tiet ovat yksi suuri syy pitää nopeus huomattavasti normaalia alempana.
6. Ohitustilanteet. Teillä voi tulla välillä ohitustilanteita, joissa henkilöauton pitää päästä esimerkiksi ohi traktorista tai vaikkapa rekasta. Tämä on järkevää, sillä traktorin nopeus on yleensä luokkaa 40 km/h, kun tiellä voi olla mahdollista ajaa jopa 100 km/h. Ohitustilanteissa kuskien tulee muistaa varata tarpeeksi tilaa ohitukseen ja tehdä se turvallisesti. Jos tilaa ei ole tarpeeksi, tulee hitaamman ajoneuvon perässä ajaa kärsivällisesti ja ohittaa vasta sopivassa tilanteessa. Esimerkiksi mäkisillä tai mutkaisissa paikoissa ohittaminen on hengenvaarallista.
7. Imussa ajaminen. Tällä tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilöauto ajaa esimerkiksi rekan perässä ja hyötyy pienemmästä ilmanvastuksesta. Monesti tällaisissa tilanteissa turvavälit kuitenkin unohtuvat ja tilanne muuttuu enemmän vaaralliseksi kuin siitä on enää hyötyä. Imussa ajamisesta on myös loppupeleissä hyvin pieni hyöty, joten riski sen saamiseksi ei ole kannattava.
8. Huimapäinen ja varomaton ajaminen. Tämä on yleistä nuorilla kuskeilla, jotka ovat vasta saaneet ajokortin käyttöönsä. Ajotaitojen oletetaan olevan paremmat kuin ne vielä ovatkaan ja vaaratilanteita syntyy. Nopeaa vauhtia halutaan myös kokea ja kaasutellaan huimapäisesti menemään. Valitettavan usein tällaiset tilanteet päättyvät onnettomuuksiin. Kaasuttelut pitäisi malttaa jättää radoilla tai muille suljetuille alueille.
9. Turvavyön käyttämättä jättäminen. Turvavyö on hyvin pieni seikka, mutta erittäin merkittävä onnettomuustilanteissa. Turvavyö estää kuskia lentämästä auton sisältä ja pitää kuskin kiinni penkissä, joka estää esimerkiksi pään lyömisen rattiin. Turvavyö on ilmainen henkivakuutus, jonka käyttö kaikilla tulisi opetella pienestä pitäen.
10. Liikennesääntöjen noudattaminen. Liikennesääntöjä on luotu syystä. Esimerkiksi nopeusrajoitukset sekä erilaiset rajoitukset muun muassa ohituksien estämiseksi ovat asioita, joita tulee noudattaa. Liikenteessä liikkuminen ei ole muuten missään suhteessa turvallista, jos ihmiset eivät noudata liikennesääntöjä. Ne on tehty siksi, että kaikki autolla liikkuvat toimivat samalla tavalla ja jokainen kuski voi olettaa muiden kuskien toimivan samalla tavalla.
Ajamisen vaarat ovat vältettävissä huolellisuudella sekä tarkkaivaisuudella, mutta samalla valmistautuen myös hankaliin tilanteisiin.
Musta jää on uhkana keväisin ja syksyisin.