Musta jää on useille tuttu käsite, mutta monien ei onneksi tarvitse sen kanssa olla henkilökohteisesti tekemisissä, ainakaan kaupungeissa. Tämä on mahdollista hyvän tiehuollon ansiosta. Asia on tietenkin eri syrjäseuduilla, jonne tiehuolto ei yleensä ensimmäisenä suuntaa huoltotarpeiden ilmaantuessa. Miten mustaan jäähän voi varautua ja jos sen joutuu kohtaamaan, miten tulee toimia, jotta onnettomuuksilta vältytään?
Musta jää – autoilijoiden riesa
Sääennustuksissa varoitellaan autoilijoita usein mustasta jäästä ja kehotetaan noudattamaan varoivaista ajotapaa. Musta jää on kuitenkin kuuluisa siitä, ettei sitä yleensä ole helppo havaita. Se on yleensä näkymätöntä. Nimi tulee siitä, että alta näkyvä asvaltti on märkä ja hyvin tumma ja päällä on näkymätön jääkerros, mustaa jäätä. Musta jää on hyvin ohut kerros jäätynyttä kosteutta tien pinnassa, jonka myötä se on hyvin hankala havaita ja siksi todella vaarallinen.
Musta jää – muodostuminen ja reagointi
Mustaa jäätä esiintyy yleensä paljon keväisin sekä syksyisin. Tällöin lämpötilat ovat vielä pakkasen puolella, mutta päivisin aurinko lämmittää hyvinkin paljon. Asvaltti lämpiää auringon paisteessa hyvinkin lämpimäksi ja tiessä mahdolliset olevat jäiset alueet sulavat. Kun aurinko laskee ja lämpötila kylmenee, jäähtyy tie ja tämä pieni kerros vettä jäätyy.
Mustan jään syntyminen ei ole kuitenkaan näin yksinkertaista, vaan vaatii syntyäkseen tarkat olosuhteet. Tarvitaan tietenkin vettä ja se voi olla jo yllä mainitustikin valmiiksi tiellä. Toinen vaihtoehto on kevyesti tippuva vesi. Esimerkiksi usva, sumuinen vesisade tai autojen kylkiin tiivistynyt vesi toimivat täydellisenä lähtökohtana. Jos vesi tulisi sateena, on veden asvalttiin osuminen seurauksena tiedossa ilmakuplia, joka puolestaan muuttaa jäätä vaaleaksi eli näkyvämmäksi. Mustan jään syntymiseen tarvitaan myös tyyni ilma. Myös tuulen myötä tiedossa olisi ilmakuplia. Musta jää on väritöntä siksi, ettei sen sisässä ole ilmakuplia, jolloin jää on väritöntä ja sen alta loistaa vain musta asvaltti. Entisaikaan kyseistä ongelmaa ei ollut, sillä asvalttiteitä oli vain hyvin harvassa. Hiekkaan jää ei tietenkään tarttunut samalla tavalla kuin nykyään asvalttiin.
Kevyen usvaisen sateen tai sulaneiden jäämöykkyjen myötä musta jää synnyttää hyvin ohuen kerroksen jäätä. Musta jää on hyvin vaikea havaita ja se näyttäkin vain märältä tieltä, kunnes ollessa sen päällä tilanteen todellisen luonteen vasta tajuaa. Myös ilman lämpötila voi hämätä. Mustaa jäätä voi nimittäin syntyä, vaikka ilma olisi plussan puolella. Tien lämpötila voi nimittäin olla nollassa tai sen alapuolella, jolloin olosuhteen mustan jään syntymiselle ovat olemassa. Tilanne on kyseinen usein aamuisin, kun aurinko ei ole vielä päässyt lämmittämään teitä. Tilannetta ei yhtään paranna myöskään se, että usein aamuliikenteessä ihmiset kiirehtivät puoliunisina töihin.
Mustan jään suhteen paras varotoimi on ennakointi. Joskus voi kuitenkin eteen tulla yllättäviä tilanteita ja tällöin on hyvä toimia oikealla tavalla. Joutuessa mustalle jäälle ja mahdollisesti joutuessa tilanteeseen, jossa auton hallinta katoaa, tulee ensinnäkin pysyä rauhallisena. Jalka tulee irrottaa kaasulta, mutta samalla tulisi pyrkiä olematta painamaan jarrua. Jarruttaminen mustalla jäällä vain pahentaa tilannetta ja tämän välttämiseksi tulisikin antaa auton liikkua joitakin metrejä eteenpäin turvallisemmalle, kuivemmalle alueelle, jossa jarruttaminen olisi mahdollista. Jos tietää, että mustaa jäätä on luvassa teillä, kannattaa vakionopeudensäätimen käyttöä välttää.
Musta jää – esiintyminen
Mustalla jäällä on tapana kasautua tietynlaisiin paikkoihin, ohuen jääkerroksensa vuoksi. Usein, varsinkin ulkomailla, varoitellaan mustasta jäästä ennen siltoja. Sillat ovat erinomaisia ympäristöjä mustan jään muodostumiselle. Tämä johtuu siitä, että sillat ovat ilmassa, joten ne ovat alttiimpia lämpötilan vaihteluille, kuten jäätymiselle sekä kuumumiselle. Siltojen alta ei löydy maaperää, kuten teiden alta, jonka myötä siltojen lämpötilavaihtelut ovat teitäkin suurempia. Silloilla musta jää syntyy samalla tavalla kuin teilläkin; pieni määrä vettä ilman ilmakuplia synnyttää tämän vaarallisen näkymättömän liukasteen.
Mustaa jäätä esiintyy myös usein paikoissa, joihin aurinko ei pääse kunnolla paistamaan. Isoissa kaupungeissa tällaisia paikkoja ovat yleensä tunnelit sekä alikulut. Mustan jään syntymiseen riittää se, että edellisenä iltana autoilijoiden pakoputkista on jäänyt tielle pieni määrä kosteutta, joka yön aikana jäätyy ilman mennessä pakkasen puolelle. Kaupunkien ulkopuolella mustaa jäätä voi olettaa esiintyvän teiden kohdissa, joiden yläpuolella oksat roikkuvat. Vaara voi myös vaania omalla pihatiellä, varsinkin jos se on varjoinen. Näin ollen varovaisuutta kannattaa jo noudattaa kotipihasta lähtien, eritoten ei tasaisilla pihateillä.
Musta jää – varautuminen
Mustaa jäätä varten paras varustautuminen on tiedostaminen sekä varovaisuus. Tärkeää on tarkkailla olosuhteita sekä sääennusteita. On kuitenkin hyvä muistaa, että sääennusteiden lämpötilat mitataan yleensä pari metriä maapinnan yläpuolelta. Näin ollen virallisetkaan lämpötilamittaukset eivät päde, jos niitä ei ole mitattu tienpinnasta. Useiden teiden varrella on kuitenkin tauluja, joissa ilmoitetaan erikseen ilman lämpötila sekä tien lämpötila. Hyvä muistisääntö kuitenkin on, että tien lämpötila on keväisin ja syksyisin varsinkin aamuisin pari astetta vähemmän kuin ilman lämpötila. Näin ollen, jos ilman lämpötila on pari astetta plussalla, kannattaa silmät pitää auki, sillä on hyvin todennäköistä, että tien lämpötila on pakkasen puolella.
Mustalla jäällä ajaminen on tutkimuksien mukaan 5 kertaa vaarallisempaa kuin ajaminen normaalioloissa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että jarrutusmatka pitenee melkein 10-kertaiseksi normaaliin tilanteeseen verrattuna.
Liikenteessä piilee kuitenkin myös monia muita vaaratilanteita, esimerkiksi eläinten sekä muiden ihmisten ajokäyttäytymisen seurauksena. Tämän myötä kuskien on hyvä varautua myös tilanteisiin, joissa mustan jään kanssa voi joutua tekemisiin. Seuraavat seikat auttavat varautumaan tällaiseen tilanteeseen:
Renkaat. On sanomattakin selvää, että talvikeleillä autoissa tulee olla talvirenkaat. Talvirenkaiden pito on huomattavasti parempi verrattuna kesärenkaisiin ja talvirenkaat on suunniteltu varta vasten talven haastavia kelejä varten. Kesärenkaat on suunniteltu märkää, vesisadekeliä varten, kun taas talvirenkaat on kehitetty lumella, loskalla sekä jäällä ajamista varten. Yksi merkittävä ero kesä- ja talvirenkaiden välillä on myös se, että kesärenkaiden rakenne kovettuu ilman kylmetessä. Tällöin myös pito heikkenee. Talvirengas puolestaan säilyttää muotonsa ja rakenteensa myös kylmässä, jolloin pito pysyy hyvänä.
Varsinkin Suomessa käydään usein keskustelua siitä, ovatko kitkarenkaat vai nastarenkaat oikea valinta talvirenkaiksi. Kummassakin on puolensa. Kitkarenkaiden käyttöä voi suositella Etelä-Suomeen, jossa varsinaista talvea ei ole nähty kunnolla vuosiin. Lunta ei sada juuri ollenkaan, jolloin tiet pysyvät sulana vuoden ympäri. Pohjois-Suomessa taas lunta tulee metritolkulla ja myös jäisten olosuhteiden kanssa ollaan enemmän tekemisissä. Tällöin hyvä valinta ovat nastarenkaat, jotka tuovat vielä enemmän pitoa. Mustan jään kannalta hyvä valinta ovat nastarenkaat.
Ajotaitojen kehittäminen sekä itsevarmuus. Yksi seikka, joka onnettomuuksissa monissa tapauksissa on läsnä, on se, ettei kuski ole kunnolla tutustunut autonsa käyttöön tai ajotaidoissa olisi parantamisen varaa. Autot ovat kuluvia eivätkä kestä ikuisuuksia. Näin ollen ajokkia joutuu vaihtamaan aika-ajoin ja uusista autoista ja malleista löytyy aina omat, uudenlaiset ominaisuudet. On tärkeää, että uuteen autoon tutustutaan rauhassa, ilman kiirettä, turvallisissa olosuhteissa. On tärkeää testata jarrujen sekä kaasun herkkyys ja tutustua eri toimintoihin, kuten luistonestoon ja vakionopeudensäätimeen. Tätä ei tule tehdä kiireessä, aamulla, ennen töihin lähtöä.
Itsevarmuus on myös tärkeässä roolissa autolla liikuttaessa. Kuskin varmuus ajokkinsa toiminnasta sekä luotto omiin ajotaitoihin sekä kykyihin vaikuttavat merkittävästi ajamiseen. Autokoulut valmistavat kuskeja hyvin liikenteeseen, mutta varsinainen varmuus ja taidot syntyvät pitkän harjoittelun myötä. Ajamista on hyvä harjoitella rauhallisemmilla, vähemmän ruuhkaisilla alueilla ja siirtyä ruuhkapaikkoihin taitojen karttumisen myötä.
Kellonaika ja lämpötilat. Hyvä ja ennakoiva kuski ottaa huomioon sääennusteet ja suunnittelee ajamistaan sääolojen mukaan. Jos tiedossa on esimerkiksi lumisadetta, kannattaa matkaan varata tavallista enemmän aikaa. Myös lämpötilaan on syytä kiinnittää huomiota. Mustaa jäätä voi esiintyä teillä, vaikka lämpötila olisikin plussan puolella. Tämä johtuu siitä, että lämpötilat mitataan pari metriä maanpinnan yläpuolelta. Tien pinnan lämpötila on kuitenkin pari astetta ilman lämpötilaa kylmempi, keväisin ja syksyisin. Näihin aikoihin kannattaa tarkkailla lämpötilaa sekä tienpintaa erityisesti, kun autolla liikutaan aamu- ja ilta-aikaan.
Rauhallisuus; aja hiljempaa ja varaa tarpeeksi aikaa. Tärkeä pointti on oman ajotyylin mukauttaminen vallitsevaan ajokeliin. Yksi tärkeimpiä asioita onkin varata tarpeeksi aikaa. Jos luvassa on lumisadetta, pitää aamuun varata lisäaikaa, vaikka kuinka uni maittaisi. Kun aikaa on tarpeeksi, ei liikenteessä tarvitse stressaantua ja kiirehtiä turhaan ja aiheuttaa tämän myötä turhia vaaratilanteita. Ajotyylillä on paljon vaikutusta siihen, myös normaalien ajokelien vallitessa, miten kuski liikkuu muun liikenteen seassa ja ottaa muut huomioon. Ylenpalttista varovaisuutta ei tule noudattaa ja oma oikeus ajamiseen tulee muistaa pitää mielessä, mutta turha hurjastelu ja ajan kuluttaminen esimerkiksi kaistalta toiselle seikkailemisella on vaaraksi kaikille.
Turvaväli edellä ajavaan. Tämä seikka on niin kovin pieni, mutta hyvin merkittävä. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan autoilijaan auttaa positiivisesti esimerkiksi äkillisissä jarrutustilanteissa. Kun autojen välillä on tarpeeksi tilaa, on aikaa reagoida enemmän sen sijaan, että äkillisessä jarrutustilanteessa takapuskurissa jo valmiiksi kiinni ajava kuski on yllättävän tilanteen seurauksena jo sekunnin kuluttua törmännyt edellä ajavan kuskin autoon. Turvaväli tulisi pitää sitä isompana, mitä huonompi ajokeli ja näkyvyys ovat.
Matkan suunnittelu. Tämä pointti liittyy useisiin, jo edellä mainittuihin asioihin. Suunnittelulla kuitenkin pystytään välttämään useita riskejä, joten se on syytä mainita uudelleen. Matkan suunnittelu on tärkeää päivittäisessä työmatka-ajossa, mutta erityisesti pidemmillä reiteillä ja esimerkiksi lomamatkoilla. Kesäisin ongelmia esimerkiksi Suomessa ei ole, sillä lämpöä ja valoa riittää kellon ympäri ja ajaminen on lähinnä kiinni kuskin jaksamisesta. Sen sijaan talvisin, keväisin ja syksyisin, kun pakkaskelit ovat läsnä, kannattaa ajoreittejä suunnitella. Syrjäiset pikkutiet ovat yleensä viimeisiä, joille huoltohenkilöstö ehtii auraamaan sekä hiekoittamaan. Tällaisissa paikoissa voi myös esiintyä ongelmia pakkaskeleillä ja aikaa tulisi varata riittävästi hankalempien osuuksien taittamiseen. Matkan suunnittelussa kannattaa suosia isoja reittejä, sillä ne ovat yleensä hyvin hoidettuja, mutta toki myös liikennettäkin löytyy enemmän. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja riittävän ajan varaaminen on tärkeää myös tässäkin suhteessa!
Teiden huoltaminen. Nykyään teitä huolletaan hyvin ja huolellisesti ja huonojen kelien sattuessa henkilöstö on huoltamassa teitä välittömästi. Suolaus ja hiekoitus ovat tehokkaita keinoja liukkaiden kelien suhteen, mutta sokeasti tähän ei tule aina luottaa. Omilla havainnoilla selviää pitkälle ja maltti on valttia, kuten sanonta kuuluu.
Musta jää ja kotisohva
Musta jää on inhottava ja näkymätön uhka autoilijoille teillä, varsinkin kevät- ja syksyaikaan, kun ilma menee pakkaselle öisin. Onneksi nykyaikaiset teiden kunnossapitotoimet auttavat taistelemaan tätä jäistä vihollista vastaan ja ihmiset ovat entistä tietoisempia kyseisistä vaaroista.
Mustaa jäätä ja lumisia kelejä pystyy väistelemään mukavasti kotisohvalta käsin. Toki velvollisuuksia on kaikilla ja töihin ja opiskeluihin on lähdettävä kelistä huolimatta. Iltaisin on kuitenkin mukava käpertyä sohvalle, lämpimän peiton mutkaan. Monet viettävät aikaa elokuvien ja sarjojen parissa. Kuitenkin myös muunlaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Lumisateelle voi näyttää kieltä kotisohvalta käsin Ice World -kolikkopelin avulla. Kyseessä on Booming Games -pelivalmistajan tuotos, jossa lumiseen maailmaan pääsee tutustumaan rennosti ja stressittömästi. Kolikkopeli vie pelaajan vielä hiukan kauemmas tututuista ympäristöistä seikkailulle lumisille vuorille. Saattaapa itse Isojalkakin tulla vastaan tällä reissulla. Riittävätkö ruokavarastot, onko kartta tallessa? Älä hävitä myöskään köyttä, sen avulla selvitään tiukoissa paikoissa!
Musta jää – turvassa nettikasinoilla
Musta jää vaanii autoilijoita teillä pakkaskeleillä, yleensä aamuisin ja iltaisin, kun aurinko pääsee päivisin jo lämmittämään reilusti. Autoa tarvitaan paikasta toiseen liikkumiseen, mutta välillä on loistava idea jäädä vain kotisohvalle nettikasinopelien pariin! Toiset neulovat, toiset tykkäävät pelata ja pelejähän löytyy tätä nykyä tuhansia erilaisia. Taistelupelejä, viihdepelejä, kolikkopelejä ja vedonlyöntiä. Yllä mainittu Ice Wild -kolikkopeli Booming Gamesiltä on yksi vaihtoehto kolikkopeliksi. Teemoja kolikkopeleihin löytyy nykyään niin paljo kuin mielikuvitus jaksaa vain keksiä. Tarjolla on pelejä eri vuodenaikoihin liittyen, eri harrastuksiin liittyen, julkisuuden henkilöihin liittyen sekä eri tv-sarjoihin perustuen. Uusia luodaan jatkuvasti ja teemaksi sopii tätä nykyä melkein mikä tahansa.
Nettikasinoiden pelivalikoimat
Nykypäivänä on tarjolla jos jonkinlaista välinettä ja vempainta ja mitä ihmeellisempiä tuotteita ja palveluita tulee tarjolle. Tämä monipuolisuus on näkyvillä myös nettikasinoilla, joissa pelivalikoimat ovat laajentunet valtaviin mittoihin ja pelattavaa löytyy enemmän kuin itse pelaajat ehtivät pelaamaan.
Perinteisimpiä vaihtoehtoja, joita löytyy lähinnä joka nettikasinolta, ovat kolikkopelit. Kolikkopelien ensiversioita ovat hedelmäpelit, joita pelaajat pääsivät pelaaman kauppojen eteishalleissa sekä huoltoasemilla. Hedelmäpelejä löytyy yhä nykyäänkin myös nettikasinolta, mutta ne eivät ole tätä nykyä enää niin suosittuja. Tilalle ovat tulleet eri kolikkopelit, joissa eri toimintoja ja ominaisuuksia riittää.
Muita pelejä ovat muun muassa live-kasinopuolen pelit, kuten baccarat, blackjack, ruletti sekä pokeri. Suosittuja ovat myös jättipottipelit, eli jackpotit. Erityisesti huomiota herättävät progressiiviset pelit, joissa voittopotin suuruutta ei ole ennalta määritelty. Potti kasvaa niin kauan, kunnes joku onnekas sen itselleen nappaa. Tämän jälkeen potti alkaa kasvaa alusta ja kasvaa jatkuvasti pelaajien pelatessa sitä.
Myös vedonlyönti on isossa roolissa. Vedonlyöntiä tarjotaan yleensä suosituimpiin urheilukohteisiin, kuten jääkiekkoon sekä jalkapalloon. Live-vetoa tarjotaan myös yleensä vedonlyönnin ohessa, jolloin vedonlyöntiä suoritetaan käynnissä olevaan otteluun. Myös e-sports-kohteita löytyy tätä nykyä. Tällaisia ovat erilaiset joukkueena pelattavat sota- ja toimintapelit. Virtuaaliurheilu kasvattaa myös suosiotaan ja siihenkin tarjotaan nykyään yhä enemmän kohteita.
Nettikasinoiden tarjoamat bonukset
Pelivalikoimien uudet kasinot ohella myös nettikasinoiden tarjoamat bonukset ovat lisääntyneet. Yleensä pelaajia odottaa ensitalletusbonus, joka voi koostua bonusrahasta sekä ilmaiskierroksista. Tämän jälkeen useat nettikasinot myös tarjoavat lojaaleille pelaajille vaihtuvia viikoittaisia kampanjoita. Tarjolla voi olla eri bonuksia tiettyinä viikonpäivinä tai esimerkiksi käteispalautuksia kerran viikossa.
Monilla nettikasinolla tarjotaan myös pelaajille mahdollisuus valita omat bonuksensa. Kukin pelaaja on erilainen, eivätkä kiinteät bonuspaketit miellytä kaikkia. Tämän myötä pelaajille voi olla tarjolla mahdollisuus valita omat bonuksensa tarjolla olevista. Löydä uusia kasinoita kasinoilmansuomenlisenssiä.com.
Varusteet valmiina talviajoon?