Talviajaminen on haasteellinen laji, mutta täysin opittavissa hyvällä harjoittelulla sekä hyvin varustellulla autolla. Lue vinkit ajamiseen talvella!
Talviajaminen
Talviajaminen eroaa huomattavasti kesäkelillä ajamisesta. Kuski joutuu painimaan asioiden, kuten lumen, loskan ja jään kanssa. Lisäksi pimeällä tai lumisateella ajaminen tuovat omat lisähaasteensa.
Talvella aikaa tarvitaan myös auton lämmitykseen ja auton puhdistukseen. Ikkunat tulee puhdistaa ja skraapata hyvin, jotta näkyvyys on hyvä. Lisäksi pyyhkijät kannattaa puhdistaa ja varmistaa, etteivät ne ole jäässä. Pyyhkijät jäätyvät helposti kiinni auton tuulilasiin tai niissä saattaa olla kiinni jääpalasia, jotka vahingoittavat ikkunan pintaa. Parasta olisi, jos auton saa lämpimään talliin sulamaan tai vaihtoehtoisesti auton voi lämmittää roikassa tai webaston avulla.
Talviajaminen – vinkit
Talviajaminen eroaa monelta osin talviajamisesta ja on lista vinkkejä, joiden avulla talviajamiseen voi varustautua vielä paremmin. Talvella huomiota ei kannata kiinnittää pelkästään autoon, vaan myös omaan varustautumiseen.
Autossa kannattaa pitää mukana lämmintä vaatetta talvella liikkuessa. Lämpimillä vaatteilla tarkoitetaan tässä kerrastoa, jolla tarkenee kovemmallakin pakkasella. Mukana kannattaa olla toppavaatteita, sekä erityisesti käsineitä ja suojaa päälle sekä kaulalle. Näiden lisäksi on hyvä löytyä myös heijastinliivi sekä lapio, kuten myös taskulamppu.
Talvivarustus tulee hoitaa kuntoon ennen varsinaisen talven tulemista. Tämä tarkoittaa sitä, että varusteet, kuten lämmittimet sekä erityisesti talvirenkaat tulee kaivaa varastosta ja varmistaa, että niissä on tarpeeksi kulutuspintaa.
Erittäin pahalla lumisateella kannattaa jäädä suosiolla kotiin, jollei liikenteeseen ole aivan pakko lähteä. Lumisateen sattuessa huoltohenkilöstö on toki nopeasti liikkeellä, mutta aikaa kuluu, ennen kuin kaikki tiet saadaan aurattua. Talvella ajaessa rauhallisuus on tärkeää. Tulee muistaa, että jarrutusmatkat ovat huomattavasti pidempiä kuin kesällä. Myös liikkeellelähtö on usein hankalampaa, jäisten tai uraisten teiden takia. Talvella turvavälien pituus korostuu entisestään ja väliä kannattaa jättää huomattavasti enemmän kuin kesällä. Talvella, erityisesti lumisateella ajaessa, edellä ajavien autojen takavalot sekä vilkut voivat hävitä pöllyävän lumen sekaan, jolloin kääntymistä aikovan auton aikeet voivat jäädä huomaamatta.
Jarruja käyttäessä tulisi noudattaa rauhallisuutta ja välttää polkimen painamista siten, että jarrut lukkiutuvat. Jarrujen käyttöä kannattaa harjoitella runsaasti etukäteen ja tutustua oman auton käyttäytymiseen muutenkin, ennen kuin hankalalla kelillä lähtee ajamaan.
Ennen matkalle lähtöä kannattaa reitti suunnitella huolellisesti. Hyvällä suunnittelulla voidaan pysyä vilkkailla teillä, jolloin myös auraus sekä mahdollinen hiekoitus tai suolaus on mitä luultavimmin kunnossa. Toki vilkkaat tiet tuovat omat haasteensa varsinkin, jos meneillään on lumipyry. Jos matkalle lähtee yksin, kannattaa reissusta kertoa jollekin läheiselle sekä määränpäästä, jolloin mahdollisen onnettomuuden sattuessa on joku, joka tietää, minne reissuun lähtenyt on suunnannut.
Jos lumeen sattuu juuttumaan kiinni autollaan, kannattaa muistaa seuraavat seikat:
Pysy auton läheisyydessä. Auto antaa suojaa ja lämpöä, vaikka sillä ei eteenpäin pääsisikään.
Autoa voi koittaa irrottaa lumesta lapion avulla. On kuitenkin tärkeää huomioida oma fyysinen kunto sekä ulkona vallitseva ilma, jottei itselle aiheuteta vammoja/venähdyksiä.
Jos auto on juuttunut syvään lumeen, on tärkeää puhdistaa pakoputki. Pakoputken kautta auton moottorin synnyttämä ilma pääsee poistumaan ja jos pakoputki on tukosssa on vaarana, että nämä kaasut päätyvät auton sisälle. Jos pakoputki on syvällä eikä sitä saa puhdistettua, on parempi pysytellä auton ulkopuolella, jos se vain suinkin on mahdollista ilma huomioon ottaen. Jos ulos siirrytään, on hyvä käyttää huomioliiviä, jotta ohikulkijat ja mahdollinen apu löytää helposti perille eikä lisäonnettomuuksia pääse syntymään. Heijastinliivin lisäksi onnettomuuspaikan läheisyyteen, noin 100-200 metriä ennen olisi hyvä käydä laittamassa huomiokolmio, jotta ohikulkevat autoilijat osaavat väistää.
Tärkeää on pitää itsensä lämpimänä. Jos pakoputki on tukossa, voi auton moottorin sammuttaa ja pysytellä auton sisällä. Tällöin ollaan suojassa tuulelta sekä lumelta. Auto myös pikkuhiljaa lämpiää sisällä istuessa.
Myös pimeällä ajaminen luo haasteita.